Bezielende adem

Je ademt in, je ademt uit. Talloze malen per dag doe je dit en meestal zonder je er bewust van te zijn. De adem speelt in meditatie een belangrijke rol. Je adem zorgt, samen met een juiste lichaamshouding, dat je geest tot rust komt. Dan kun je ervaren wat er in je lichaam gebeurt. En wanneer de rust zich verder verdiept, kan je geest zich ook naar buiten toe oneindig uitbreiden. Je ervaart dat elk levend wezen bezield is met adem. Als vanzelf open je je vanuit je hart naar een ander.

luchtbel

Lichaamshouding 

Bij een juiste lichaamshouding kun je met je aandacht de uitademing omlaag naar je bekkenbodem geleiden. De adem activeert daar de onderste buikspieren en bekkenbodemspieren. Hierdoor wordt de energie van de aarde omhoog gezogen. Met de inademing laat je je aandacht weer omhoog gaan. Opnieuw, bij een juiste lichaamshouding, rijst vanzelf de energie van de aarde mee op. Deze krachtige energie zorgt dat je geest zich verruimt. Dat wil zeggen dat je niet meer verkleefd bent met je gedachten. Je kunt gedachten voorstellen als een wolkendek. Door de aardekracht worden de wolken uiteen gedreven, zodat de blauwe hemel zichtbaar wordt. Daar schijnt de zon, de helderheid van jouw geest.

De bezielende adem

Op subtieler niveau verbindt de adem je met het leven. Jouw leven vindt plaats tussen de inademing bij je geboorte en de uitademing bij je dood. De adem bezielt jouw leven. Bij spanning verkramp je in je lijf en geef je weinig ruimte aan de adem. Je ervaring van het leven vernauwt zich onmiddellijk. Je neemt de dingen waar vanuit jouw versmalde visie en je denkt dat dat de waarheid is. Je komt in disbalans met je omgeving.

De adem brengt je thuis

Door oefening en aandacht kun je steeds sneller ervaren wanneer een gebeurtenis jou de adem beneemt. Je middenrif verstrakt. Je hebt weinig of geen contact met je buik. Je gedachten tuimelen over elkaar heen. Je kunt op dat moment een aantal keren bewust in- en uitademen. Laat je bij de inademing vullen met ruimte, met nieuwe mogelijkheden. Adem helemaal uit, zodat je ontspant. De adem brengt je weer terug in jezelf en maakt in je lijf ervaarbaar wat daar speelt. Door verder te verstillen kom je bij wat voor jou op dit moment goed is.

De adem als spiegel

In het begin kan het lastig zijn om je aandacht bij de ademhaling te houden. Je kunt geneigd zijn om meteen je adem te willen veranderen en hem niet te laten zijn zoals hij is. Kijk of je die neiging kan laten. De adem brengt je namelijk in contact met wat jou op dit moment beroert. Dat is vaak niet gemakkelijk om te zien, te ervaren en/of te accepteren. Mocht het niet mogelijk zijn je adem vrij te laten, kom dan in beweging. Door qigong of taiji te doen ontspan je. Afvalstoffen, ontstaan door je emoties, verlaten je lichaam. Je geest krijgt alsnog ruimte om te ervaren wat er is.

Gelijkwaardigheid

Wanneer de geest zich verruimt, verbindt de adem je met het leven om je heen. Je ervaart dat ieder levend wezen door adem bezield wordt. Je bent niet meer en niet minder dan die ander. Deze gelijkwaardigheid nodigt je uit liefdevol te zijn met jezelf en liefdevol uit te gaan naar de ander.
 
Wil je een simpel en diepgaand boek over meditatie lezen? Lees de recensie over het boek ‘The heart of understanding’ door Thich Nhat Hanh.

Geplaatst door Helen IJsselmuiden op 27 maart 2015