Chi walking

Het boek Chi walking (ISBN 978-90-6963-914-7) gaat over de techniek van Chi walking, over het wandelen met energie, gebruik makend van de zwaartekracht en de energie vanuit je kern.  Het echtpaar Dreyer heeft deze manier van wandelen op basis van taiji, pilatus en yoga technieken beschreven. Zij delen de techniek op in vijf stappen:

  1. Breng je lichaam in lijn
  2. Gebruik je kern
  3. Creëer balans
  4. Maak een keuze uit de techniek-aandachtspunten waar je op gaat letten tijdens de wandeling.
  5. Ga voorwaarts.

Deze 5 stappen worden met behulp van foto’s en tekst nader toegelicht.

Chi -walking in het dagelijks leven
Wat mij in dit boek heeft geraakt, is dat ik mij gestimuleerd voelde om deze manier van lopen in mijn dagelijks leven toe te passen. Niet alleen buiten, maar ook in huis. Ik heb inmiddels een aantal wandelingen naar de binnenstad van Utrecht gemaakt, waarin ik de Chi Walking techniek uitprobeerde. Dit leverde mij veel plezier en energie op.

Door deze Chi-wandeltechniek te gebruiken, kom ik nog dichter bij mijn doelstelling om taiji in mijn dagelijks leven in te passen. Ook word ik door het boek gestimuleerd om voor de wandelingen echt tijd vrij te maken in mijn leven. Dit is iets wat ik graag wil, omdat ik me steeds ongezonder ging voelen de afgelopen 4 maanden, waarin ik dag in dag uit achter de computer zat om mijn scriptie te schrijven. Het boek gaf me dus het laatste zetje, wat ik nodig had om fysiek weer in beweging te komen.

Mensen die meteen willen beginnen met Chi walking en daar mentaal helemaal klaar voor zijn, raadt ik aan om de eerste 87 blz. van het boek over te slaan. Vanaf blz. 88 begint de concrete uitleg van de techniek en de beschrijving van een 12-tal wandelingen, waaruit je kunt kiezen. Heb je een mentale opwarmer nodig, voordat je aan Chi walking gaat beginnen, dan zijn de eerste drie hoofdstukken waarschijnlijk wel ontspannend en enthousiasmerend.

Geplaatst door Aly op 19 juni 2015