Een reis naar Parijs

"Mevrouw gaan we weer organiseren? " Dit was de vraag die ik aan het begin van dit schooljaar kreeg.
Ik werk op de Gooise Praktijkschool in Hilversum. Met heel veel plezier en voldoening geef ik les aan moeilijk lerende kinderen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Wij werken op onze school met projecten, met als doel de leerlingen kennis te maken met de echte wereld en hen in die hoedanigheid zelfredzaam te maken. Afgelopen schooljaar hebben we afgerond met 5 excursies die van begin tot eind door mijn leerlingen in groepjes van 3 zijn georganiseerd. De excursies brachten ons naar Beeld & Geluid, Naarder Vesting, een imkerij, een boottocht in Loosdrecht en het beklimmen van de Onze Lieve Vrouwetoren in Amersfoort. 

Vol frisse moed ben ik dit schooljaar weer begonnen met mijn groep, na een aantal weken kwam de vraag: "Mevrouw gaan we weer organiseren?" Tegelijkertijd kreeg ik van mijn ouders een weekend Parijs cadeau. Toen ik dit aan mijn klas vertelde, kreeg ik als reactie: "Oh wauw, dat is mijn droom....ik zou zo graag een keer naar Parijs willen". Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en mijn directie de vraag gesteld: Mag ik i.h.k.v. een project met mijn groep een dagtrip naar Parijs organiseren? Ik kreeg direct toestemming om alles uit te werken.

Ik heb mijn klas ingelicht en gemeld dat de trip naar Parijs door kon gaan, maar dat we het totaalbedrag met elkaar bijeen moeten brengen. Na heel wat websites en busmaatschappijen te hebben geraadpleegd, ben ik uitgekomen bij een reisorganisatie die ons voor 36,- p.p. naar Parijs gaat brengen. Ik vind het belangrijk dat mijn leerlingen besef van geld krijgen. Dat zij weten wat ze moeten doen om een bepaald bedrag bij elkaar te krijgen. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat ouders het bedrag aan hun zoon/dochter "geven". Ze moeten er iets voor doen. Ons doel is om 700,- op te halen. We zitten inmiddels al op 460,- !! Wat hebben mijn leerlingen hiervoor o.a. gedaan:

  • Oud ijzer opgehaald
  • Boodschappen doen voor bekenden
  • Klusjes bij opa en oma doen
  • Lege flessen opgehaald
  • Een leerling mocht 2 dagen meelopen bij de Hema en heeft hiervoor als dank zakken met pepernoten gekregen. Hij heeft deze mee naar school genomen en de klas kwam vervolgens op het idee om de zakken te verkopen aan de docenten op school. Hij heeft hiermee 45,- verdiend.
  • Een leerling heeft  een aantal dagen mee gelopen bij een imkerij. Hier kwam zij erachter hoe belangrijk bijen zijn. Tijdens de tentoonstelling ter afsluiting van de periode, wilde zij zakjes met bloemzaad uitdelen ter behoud van de bijen. Vervolgens zei de groep: waarom verkoop je ze niet aan de bezoekers van de tentoonstelling? De opbrengst kunnen we dan in de pot van Parijs doen! Zij heeft  die dag 75,- opgehaald.

Het is geweldig om een zeer kwetsbare groep jongeren, met een beperkte belevingswereld,  zo betrokken bezig te zien zijn met een gezamenlijk doel: het organiseren van een reis naar Parijs! Hun volledige focus ligt op 16 juni, want dan gaan we. Wanneer je doel duidelijk is, je focus goed, dan kun je elk doel behalen! Dat is wat ik mijn leerlingen mee wil geven. De gezamenlijkheid maakt het proces en de weg ernaar toe er alleen maar mooier op.

 

 

 

Geplaatst door Nienke op 8 mei 2018