Op een gezonde spijsvertering!

‘Ik heb meer dan genoeg gegeten.’
‘Ik kan geen zoetigheid meer zien.’
‘En nu weer de kilo’s eraf.’
Verzuchtingen die je na de afgelopen feestdagen kunt horen.

Spijsvertering

Een gezonde spijsvertering geeft je de energie tot leven. De spijsvertering heeft hiervoor goede voeding en beweging nodig. Dr. Shen Hongxun zei me lang geleden eens, dat ik door kon blijven gaan met qigong en taiji, maar dat het resultaat miniem zou zijn. Alleen als ik dagelijks bouillon zou gaan drinken, dan zou ik vooruitgang boeken. Ik ging zelf bouillon trekken van een schenkel met merg. En inderdaad het klopte wat dr. Shen me gezegd had. Ineens kon ik me zonder moeite uitstrekken en problemen die ik niet kon aanpakken, kon ik nu oplossen.   

In dit artikel ga ik in op gezonde voeding voor je spijsvertering. De Chinezen zeggen dat een gezonde spijsvertering begint bij het zorgen dat je maag en alvleesklier het eten gemakkelijk kunnen verteren. Hierdoor komt er energie vrij voor het verdere verteringsproces. In het Westen zijn de wetenschappers bezig te ontdekken wat de dikke darm meer kan dan water in het lichaam terug opnemen en ontlasting uitscheiden. Inmiddels weet men dat de dikke darm hormonen produceert. Een tevreden dikke darm zorgt dus ook voor een tevreden geest. Voeg ik de diverse inzichten bij elkaar, dan heb ik de volgende tips voor jou:

Drie tips voor een gezonde spijsvertering 

  • Eet en drink veel meer voedsel en drank die je verwarmen, dan die je verkillen. Je kunt bijvoorbeeld beter soep dan ijs eten. Drink warm water (thee zonder thee) in plaats van koud water.
  • Eet gevarieerd. Eet dagelijks groente, vis of vlees of sojaproducten, noten of zaden, fruit, granen of aardappelen, zuivel, vet en 2x per week peulvruchten.
  • Eet meer groente in combinatie met eiwit of vet. Gebruik bijvoorbeeld de overgebleven groente van het diner voor een salade met dressing bij de lunch de volgende dag. Denk aan bijvoorbeeld bieten, waar je een heerlijke bietensalade van kan maken.

De eerste tip  om meer verwarmend voedsel te eten, maakt dat je lichaam geen moeite hoeft te doen om het voedsel op de juiste temperatuur te brengen. Daarbij is het belangrijk om voldoende vocht tot je te nemen. Let op: koffie en zwarte of groene thee werken uitdrogend en groene thee ook nog eens afkoelend. Thee en koffie helpen dus niet mee aan een gezonde spijsvertering. Is er voldoende vocht en het voedsel op de juiste temperatuur, dan kan de maag aan de slag met verteren. 

Eet gevarieerd. We kennen dit in de vorm van de schijf van vijf:

  1. drank
  2. groente en fruit
  3. vet
  4. vis, peulvruchten, ei, vlees, noten en zuivel
  5. brood, graanproducten en aardappelen

Het advies van het voedingscentrum is dagelijks iets van elke categorie te eten.

In China wordt de theorie van de vijf elementen gehanteerd. De Vijf Elementen staan voor de vijf smaken: zuur, bitter, zoet, scherp en zout. Elk ingrediënt wordt bij één van deze vijf smaken ingedeeld. Je zorgt dat alle vijf de smaken in een gerecht aanwezig zijn. Zo krijg je op een hele andere wijze variatie. 

Eet meer groente. In groenten zitten naast  vitaminen en mineralen, ook eiwitten en ballaststoffen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijken ballaststoffen er in soorten en maten te zijn. Ze komen in diverse verhoudingen in groenten voor. De ene soort geeft vooral beweging van de dikke darm en de andere zorgt voor een goed milieu in de dikke darm en een derde dient met name als voeding voor de darmflora. Combineer het eten van groente met eiwit of vet. Hierdoor neemt de verteringstijd in de maag toe en houd je langer een voldaan gevoel. Je zal minder snel gaan snoepen. 

 

Geplaatst door Helen IJsselmuiden op 14 januari 2017