Bewust beter bewegen

Aandacht in je skelet maakt dat je de hele dag door gezond kunt bewegen. Recensies

Boek een proefles qigong
Gezond bewegen

Bewust beter bewegen

Recensie door Mariëtte

De titel van het boek ‘Bewust beter bewegen‘ door D. Bloemen en I. Maassen kan misleidend zijn. Als je die leest kun je denken: gaat het boek over lichamelijke ongemakken en een aanpak vanuit fysiotherapie? Al snel blijkt het een aanpak te zijn, die zowel vanuit de principes van gezond bewegen als vanuit Healing Tao uitgaat.

Ik vind de opbouw in het boek fijn. Heldere taal, beginnen bij het begin en veel oefeningen. Meteen heb ik er een paar gedaan. Het is een goed teken als ik zin krijg om te oefenen. Een aantal oefeningen herken ik uit de qigong-lessen van Helen.

Spelen met de principes

Het deel “ Spelen met de principes in het dagelijks leven” is een mooie afsluiter en zeer de moeite waard: er staat voor iedereen iets tussen wat je dagelijks kunt gebruiken. Het zet je aan tot gezond bewegen. Ik pas het toe bij het afwassen van een zware pan omdat het vanuit volledige ontspanning van spieren, botten en gewrichten gebeurt:

“ Soms heb je een zware pan,
dan zou je kunnen beginnen om vanuit de keukenvloer al je gewrichten open te maken,
het hele skelet tot en met de armen open te schuiven en dan pak je de pan.”

“ Heb je een afwasmachine,
voel dan voortdurend de vloer onder je voeten, terwijl je heen en weer wandelt”

De tekst in het boek krijgt van mij vier van de vijf sterren!

Tekeningen laten te wensen over

Er staan veel grappig bedoelde tekeningen in, tientallen van mannen, en drie van vrouwen. Oubollig en onnodig zijn twee van de drie plaatjes van vrouwen. Ik ben sterk voor zowel vrouwen- als mannentekeningen, die niet grappig bedoeld hoeven te zijn. Tekeningen, die je een beetje de weg wijzen, zijn heel wat waard! Laten we hopen dat de volgende versie beter in balans is qua plaatjes.

Bewegen vanuit je skelet

Recensie door Martine

Hoe kunnen we weer terug naar bewegen vanuit het skelet, met ontspannen spieren en vanuit een innerlijk krachtcentrum? Daar gaat dit boek op in. Met verschillende voorbeelden, oefeningen en bijbehorende cartoons vormt dit boek een kennismaking met gezond bewegen.

Dit boek bevatte voor mij veel herkenning. Zowel herkenning bij de voorbeelden die worden gegeven: “minder aangename gevoelens willen we weghouden uit het bewustzijn, het lijf doet dit o.a. door middel van spierspanning”. Als herkenning van diverse oefeningen die we in de les qigong bij Helen ook doen, zoals aarden en bewust worden van je voeten.

Oefeningen om gezond te bewegen

Ik vond het begin van het boek nogal langdradig, met veel uitleg over de auteurs en een uitgebreide inleiding. De rest van het boek sprak mij soms wat meer en soms wat minder aan. De oefeningen die ik al ken vanuit de qigong les spreken mij, door het eerder gedaan te hebben en de uitleg van Helen, wat meer aan. Andere onderdelen waren mij soms wat te “zweverig” waarbij de oefeningen me ook wat minder aanspraken. Ik begrijp ook dat dit boek een ondersteuning is bij een 4-daagse cursus. Dat maakt het begrijpen en uitproberen van de oefeningen makkelijker. Misschien dat zo’n cursus dan ook meer ingaat op hoe lang, hoe vaak je bepaalde oefeningen het best kan doen om resultaat te bemerken. Dit miste ik in het boek. Hier door voorkom je wellicht “frustratie” als je niet (snel) resultaat bemerkt, of niet weet of je de oefening wel “goed” uitvoert. De tekeningen in het boek zijn leuk en soms ook heel handig bij uitleg over het skelet.

Dagelijks leven

Het boek heeft niet gezorgd voor een verandering in mijn dagelijks leven, maar wel werd ik door het boek (weer) bewust van bepaalde bewegingen/oefeningen die je gemakkelijk in het dagelijks leven, bijvoorbeeld tijdens het wandelen, kan toepassen. Mogelijk dat gezond bewegen langzaamaan wat meer een “automatisme” wordt.

Op de basisschool al leren gezond te bewegen

Recensie door Marios

Dit boek zou in een aangepaste en vereenvoudigde versie op basisscholen gebruikt kunnen worden. Het zou een echte verrijking zijn, als kinderen op jonge leeftijd al gezond leren te bewegen!

Een heldere beschrijving hoe stapsgewijze gevoel in het lichaam bewust gemaakt kan worden. Vooral het gevoel van het skelet en de gewrichten in het omhulsel van pezen en spieren is een gezichtspunt waar vanuit we niet gewend zijn te kijken en te bewegen.

Goed bruikbaar in het dagelijks leven

De tekst is heel precies in prettig leesbare taal en beschrijft hoe het lichaam is opgebouwd. Het duidelijke verhaal is verluchtigd met vaak humorvolle tekeningen die een meerwaarde hebben omdat ze een (on)gewenst gevoel uitbeelden dat dan ook direct herkenbaar is.

De opbouw van het boek neemt je mee. Eerst voelen hoe en waar spanning aanwezig is, daarvan bewust zijn en vervolgens door kleine verandering een ontspanning gewaar worden om moeiteloos gezond te bewegen in het dagelijks leven. Ogenschijnlijk eenvoudige oefeningen maar belangrijk om correct uit te voeren om het verschil op te merken en gevoelsbewust te worden.

Trainer nodig bij de oefeningen

De beschrijvingen van de oefeningen en de tekeningen zijn prima en uitnodigend maar hoe moeilijk dit alles goed te doen. En daarbij is voor mij de hulp van een goede trainer onontbeerlijk om de gewenste verandering ook daadwerkelijk goed te doen en te voelen. Het boek is daarmee een goede uitleg van het principe hoe ’bewust beter bewegen’ mogelijk is denkend vanuit het skelet en onze gewrichten. Inhoud en mooie vormgeving van het boek is fris en stimulerend. En een uitnodiging om bewust te worden dat beter bewegen met kleine veranderingen en aandacht een groot cadeau aan onszelf is.

Zelgenezend vermogen

Recensie door Alice

Wat een mooi boek. Voor mij gaat het over het zelfgenezend vermogen van het lichaam. Zoals Helen in haar lessen ook aangeeft zijn we heden ten dage in de Westerse wereld redelijk ver van ons natuurlijke zijn geraakt. Door werk achter een bureau, stress en tijdsdruk die we onszelf opleggen ontstaan blokkades. Door yoga en haptonomie was ik me al redelijk bewust van mijn lichaam. Door de tai chi te ervaren en tekst en uitleg van Helen – die een aantal gelijke oefeningen uit het boek geeft – krijg ik nog meer de kans om mijn lichaamsbewustzijn in het dagelijks leven te integreren en zo gezond te bewegen. Met zo min mogelijk blokkades waardoor de energie in mijn lijf vrij kan stromen. Waarbij ik de tegenstellingen die er zijn in het leven (kracht – souplesse, snel -langzaam, groot – klein, samen – alleen etc.) makkelijker met elkaar kan verbinden en daarmee in mijn kracht kom te staan.

Je nulpunt

Het boek beschrijft heel simpele oefeningen om in het dagelijks leven te oefenen. Zoals het aarden en ervaren van jouw nulpunt. Het nulpunt geeft ons balans en fysieke aanwezigheid op een diep niveau. Door dit te blijven ervaren maakt dat je onder alle omstandigheden dicht bij jezelf kan blijven. Denise beschrijft op een heldere manier hoe je dit nulpunt kunt ervaren en hoe je dat zittend, in de tram, bus, metro of tijdens een moeilijk gesprek kan doen.

Kortom een praktisch en heel mooi boek over Bewust Beter Bewegen en alle mooie dingen die dat oplevert.

Laat je reactie achter

Pagina printen