Slecht slapen, fluitend verder

Op tijd naar bed en een nacht helemaal, droomloos doorslapen maakt dat je energiek en opgewekt wakker wordt. Dat staat buiten kijf. Helaas is dit niet voor iedereen weggelegd. Zeker met dit warme weer hebben zelfs de beste slapers moeite om in te slapen of uitgerust wakker te worden. Ook ik ken mijn gebroken nachten.

Vol-ledig, een slapende kat met een poot voor zijn ogen

Uit onderzoek blijkt dat de ideale temperatuur om te slapen rond de 180C ligt. Daarboven wordt het voor je lichaam steeds moeilijker om zijn warmte kwijt te raken. Hetzelfde gebeurt bij vrouwen in de overgang. Hun energie kolkt opwaarts en de opvlieger slaat genadeloos toe. Toen bij mij de menopauze begon, had ik geen idee hoe ik de hitte weer naar beneden kon brengen. De nachten verliepen onrustig en vaak was ik met periodes wakker. Ik probeerde van alles: opstaan, naar beneden gaan en een spelletje doen, in bed blijven en naar een de radio luisteren of schaapjes tellen. Uiteindelijk sliep ik wel in. De volgende morgen had ik geen zin in de nieuwe dag. Ik voelde me brak. 

Zoals vaker in mijn leven greep ik terug op meditatie. Ik maakte mijn hoofd leeg en liet mijn geest ruimer worden. Het resultaat was dat ik klaarwakker was en daarna hogelijk geïrriteerd, omdat ik nu helemaal niet meer in slaap viel. Toch voelde ik me ’s morgens fitter dan met alle andere methodes. 

Dit was het begin van een ontdekkingstocht. Ik heb een weg gevonden. Als ik af en toe nog eens wakker lig, dan voel ik hoe ik in mijn bed lig. Ik voel hoe mijn bed me draagt, hoe het laken me bedekt. Ik ben veilig. Alles is goed op dit moment. Gedachten en herinneringen zijn niet bestaande spoken van verleden of toekomst. Ik voel me ontspannenDan luister ik naar de nachtelijke geluiden die door het raam naar binnen komen: intieme slaapkamergeluiden, een huilend kind, kwakende kikkers, een uil die roept. Ik hoor het gesnurk van mijn partner. Zo doorbreek ik mijn gedachten die me overal mee naar toe nemen. 

Ben ik niet te onrustig, dan ontstaat ruimte om ook te ervaren wat er in mijn lichaam gebeurt. Ik voel mijn adem als een eb en vloed beweging. Ik voel mijn bloed stromen. Ik merk geborrel in mijn buik op. Soms ontstaat inzicht over wat me wakker houdt; soms ook niet en komt dat later in een droom waarin een probleem wordt opgelost. Na enige tijd val ik in slaap. De volgende morgen word ik opgewekt wakker en heb ik zin in de dag. Wel minder fit dan na een nacht doorslapen, moet ik eerlijk bekennen. Maar zeker niet brak. 

Wanneer ik te onrustig ben en de gedachten in mijn hoofd over elkaar blijven buitelen, dan kijk ik naar dit schouwspel. Ik zie hoe gedachten komen en gaan. Ik voel hun zuigkracht. Soms trekken ze me mee en raak ik in de maalstroom van mijn gedachten verloren. Zodra ik dat merk, stap ik uit de maalstroom en kijk weer toe. Als ik mijn gedachten zo een tijdje de ruimte heb gegeven, kies ik om mijn gedachten te richten op wat mij blij maakt. Dat kunnen herinneringen zijn, maar ook puur fantasie. Wat ik leuk vind, is in gedachten een opbouwend artikel schrijven. Bij dit laatste is het belangrijk dat ik het niet hoef te onthouden, want dan houdt me dat weer uit de slaap. Wat ik doe, is dus mijn gedachten op positieve zaken richten, waardoor ruimte ontstaat om de sensaties in mijn lichaam gewaar te worden. Door met mijn aandacht in mijn lichaam te zijn, nodig ik mijn geest uit om weer thuis te komen. Lichaam en geest komen in harmonie. Ik word rustig en ik val in slaap. Deze tevredenheid geeft me een ontspannen en verkwikkende slaap, zodat ik de volgende dag weer fluitend verder kan. 

In stappen voor jou:

  1. voel je in bed liggen. Voel hoe behaaglijk dat is. Op dit moment is alles goed.
  2. sla je gedachten gade. Op het moment dat je merkt, dat je toch met een gedachte bent meegegaan, keer je terug naar het gadeslaan van je gedachten.
  3. richt je aandacht op positieve zaken of op waardering voor jezelf
  4. ervaar de sensaties in je lichaam.

Resultaat: je valt na verloop van tijd ontspannen in slaap en de volgende morgen kun je fluitend verder. 

Deze weg is een oefenweg. Je hebt geduld nodig om je hem eigen te maken. Ik hoor graag je bevindingen.

 

Geplaatst door Helen IJsselmuiden op 1 augustus 2018

Reactie van lezers

Wat bij mij goed werkt om ontspannen in bed te liggen is de good old boeda ademhaling (https://www.youtube.com/watch?v=7P6276uNQY0). Die heb ik als een soort ritueel ingebouwd, waardoor ik na de oefening heel relaxed in bed lig en me overgeef aan het moment. Slaap is dan nooit ver weg

Jeroen | Bilthoven | 01-08-2018