Het middenrif

Scheiding en verbinding

Het middenrif scheidt en verbindt

Het middenrif, een ademhalingsspier

Het middenrif is een ademhalingsspier. Hij is vastgehecht aan de onderste ribben, het borstbeen, de wervelkolom en de organen die er omheen liggen, zoals de lever, het hart en de longen. Hij heeft de vorm van een koepel. De koepel vlakt af bij inademing en bij uitademing veert hij weer terug. Hoe soepeler zijn beweging, hoe meer zuurstof je inademt en hoe meer kooldioxide je uitademt.

Ademen

Het middenrif is een membraan verbonden met de andere membranen in je lichaam

Samenwerking tussen scheidingslagen en kringspieren

Het middenrif scheidt de buikholte van de borstholte, zoals de bekkenbodem de bekkenholte scheidt van de benen. Overal in je lichaam zijn dergelijke scheidingslagen aanwezig. Deze scheidingslagen werken nauw samen met de kringspieren. Voorbeelden van kringspieren zijn je ogen, mond en anus. De beweging die hieruit ontstaat, is die van een worm. Zoals je op het onderstaande filmpje kunt zien, trekt hij zich samen en strekt hij zich weer uit.

De beweging van een worm

Deze oer-beweging komt terug in jouw lopen. Je strekt je met de inademing uit en stapt. Daarna ontspan je en beweeg je naar voren. Kijk ook naar onderstaande video, waar je iemands rug ziet bewegen op de wijze van een worm.

De rug heeft de souplesse van een worm

Met zuigen verbinden alle kringspieren en membranen

Ontdek de gevolgen

Ontdek zelf hoe de samenwerking van scheidingslagen en kringspieren plaats vindt. Zuig met een rietje drinken omhoog of stel je dit voor. Je voelt van teen tot top, van je bekkenbodem tot en met je ogen, beweging. Dit betekent, dat als een scheidingslaag of een kringspier minder beweegt dan hij in de keten hoort te doen, dit gevolg heeft voor jouw totale lichaam.

Veel mensen zitten nu uren achter de computer. Hierdoor knipperen ze minder met hun ogen. Deze verstijving plant zich door hun hele lichaam voort. Zo hoor ik geregeld deelnemers zeggen, dat ze oppervlakkiger ademen. Zeer wel mogelijk dat dit een gevolg is van het staren naar het beeldscherm.

Effect van de beweging

De beweging van het middenrif heeft niet alleen effect op de uitwisseling van zuurstof en kooldioxide. De beweging zorgt ook dat de druk in de buikholte voortdurend verandert. Hierdoor worden de organen in de buikholte gemasseerd. Dit helpt ze om goed te functioneren. Een soepel middenrif zorgt dus mede voor een gezonde spijsvertering!

Door het middenrif heen lopen grote bloedvaten, de zwerfzenuw en de slokdarm. Ook deze worden gemasseerd door de beweging. Dit heeft invloed op de bloeddruk, op de basale functies van je lichaam en op de spijsvertering.

Het middenrif beïnvloedt dus alle lichaamssystemen. En omgekeerd geldt hetzelfde. Als de lever te lijden heeft van bijvoorbeeld alcohol, medicijnen of boosheid, dan heeft dit zijn weerslag op het middenrif.

Corona-virus

Corona-virus in het middenrif

Het Corona-virus kan zich nestelen in het middenrif. Wanneer men genezen is, dan blijft littekenweefsel achter. Dit geeft stugheid en minder beweging.

Mensen, die op de IC hebben gelegen, hebben ook nog te maken met verslapping van hun spieren, omdat het middenrif buiten functie was tijdens de beademing.

Omdat het middenrif effect heeft op het hele lichaam, lijkt het niet verwonderlijk, dat na Corona resterende klachten zeer divers zijn.

Scheiding

Naast fysieke oorzaken kan het middenrif ook verstrakken onder invloed van stress. Ken je nog de televisieserie ‘Upstairs, downstairs’? Boven woonden de rijken en beneden hun personeel. De rijken voelden zichzelf belangrijker dan hun bedienend personeel. Niets is minder waar. Als de kokkin niet kookt, dan hebben ze boven niet te eten.

Downstairs

Je kunt deze situatie vergelijken met je lichaam. Onder je middenrif is downstairs. Onder je middenrif verteer je niet alleen het voedsel, maar ook de gebeurtenissen van jouw leven. Onder je navel zit je vitaliteit, je creativiteit, je instinct en alle emoties die te lastig waren om te voelen.

Upstairs

Boven je middenrif is upstairs. Door verstrakking van je middenrif kan je hart niet meer spreken en is upstairs je hoofd. Veel hoofden denken dat zij heer en meester zijn. Ze noemen zichzelf ‘realist’ en alles wat niet binnen hun referentiekader valt, vinden ze ‘zweverig’. Upstairs ontkent downstairs. Je krijgt dan de situatie, als op bovenstaande foto. Beneden is het huis volledig met planken dicht getimmerd. Alleen boven komt nog licht naar binnen.

Het middenrif scheidt

Het middenrif scheidt

Het middenrif scheidt upstairs en downstairs door te verstrakken. Deze verstrakking merk je, doordat je stijver wordt in je bekken, een holle onderrug krijgt, stijve knieën of voeten. Hij kan ook opwaarts doorwerken met klachten als hyperventilatie, hoofdpijn of ongecontroleerde emoties. Uiteindelijk kan dit tot burn-out of ziektes leiden.

Verbinding

Om het middenrif te versoepelen is het nodig, dat de beweging van de worm in jouw lichaam wordt hersteld. Eén van de basisprincipes in zowel tai chi als qigong is, dat je als één geheel beweegt. Het omhoog brengen van bijvoorbeeld je arm, komt voort uit je gehele lichaam. Je adem ondersteunt en je geest leidt de beweging. Zo ontstaat kracht om doeltreffend te realiseren wat jij wilt.

Het betekent dat je bij het weer soepel laten worden van je lichaam niet hoeft te beginnen waar het vast zit. Sterker nog, je kunt beter starten daar waar nog beweging mogelijk is. Als dit gebied soepeler wordt, dan komt vanzelf de beweging ook in het verstarde gebied. Zo kun je de hele keten weer laten samenwerken.

Met een soepel middenrif verbinden buik, hart en hoofd zich weer. Je buikgebied levert vitaliteit en spontaniteit. Je hart krijgt ruimte om te spreken. Je geest komt uit de vernauwing van het denken en wordt helder. Je beweegt in de richting van het door jouw gekozen doel.

 

Reacties van Lezers

Frieda

Zo waar en zo herkenbaar; compliment om het zo helder te formuleren en te ondersteunen met deze filmpjes.

Luc

Leerzaam om te lezen!

Laat je reactie achter

Pagina printen