COVID-19

Qigong en tai chi versterken je immuunsysteem

social distancing

Qigong versterkt je afweer tegen COVID-19

Uit onderzoek blijkt dat Qigong zowel preventief als voor herstel van COVID-19 kan worden ingezet. Qigong vermindert stress en emoties, het versterkt de ademhalingsspieren, remt ontsteking en verbetert het immuunsysteem. Qigong is dus goed voor iedereen om momenteel te beoefenen en met name voor ouderen en mensen met een chronische ziekte. Zij kunnen online meedoen, als ze lessen, die binnen worden gegeven, te riskant vinden.

Vol-ledig volgt het protocol van het NOC/NSF om gezond samen buiten te sporten:

• blijf thuis als je de afgelopen 24 uur een van de volgende (ook milde!) symptomen hebt: neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid of koorts;
• blijf thuis als iemand in jouw huishouden koorts (vanaf 38°C) en/of benauwdheidsklachten heeft;
• blijf thuis als iemand in jouw huishouden positief getest is op het nieuwe coronavirus (COVID-19);
• blijf thuis als je het nieuwe coronavirus hebt gehad (vastgesteld met een laboratoriumtest) minimaal zeven dagen thuis na de uitslag van de test;
• blijf thuis zolang je in thuisisolatie bent, omdat je direct contact hebt gehad met iemand waarbij het nieuwe coronavirus is vastgesteld;
• ga direct naar huis wanneer er tijdens de sportactiviteit klachten ontstaan zoals: neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid of koorts;
• houd anderhalve meter (twee armlengtes) afstand van ieder andere persoon buiten jouw huishouden;
• hoest en nies in je elleboog en gebruik papieren zakdoekjes;
• ga voordat je van huis vertrekt naar het toilet;
• was je handen met water en zeep voor en na bezoek sportlocatie.